۱۳۹۹ خرداد ۶, سه‌شنبه

وضعیت ترنسجندرهای افغانستانی

وضعیت ترنسجندرهای افغانستانی

متاسفاته در قانون افغانستان جنسیت انسان ها تنها به مذکر و مونث خلاصه می شود. و در افغانستان مسائل مربوط به تراجنسیتی ها همانند مسئله همجنسگرایی تابو و خلاف اسلام است و محازات تعیین میشود. و حمایتی قانونی در عمل ندارند

 

در جامعه افغانستان به ترنسجندرها "ایزک"، "نر ماده" و یا "دوجنسه" میگویند که لغاتی هستند برای تحقیر یک فرد ترنسجندر.

و افراد ترنسجندر بین خودشان از کلمه "مورات" به جای ترنسجندر استفاده میکنند.

 

 یشتر ترنسجندرها در افغانستان، به دلیل تعصب جنسیتی هیچ‌گاهی نتوانسته اند هویت جنسی خود شان را پیدا کنند و در مرحله بحران هویت هستند و اطلاعاتی در مورد خودشان ندارن و ان بخشی هم که به هویت اصلی خود پی برده اند نمیتوانند مثل سایر شهروندان با آزادی نسبی به زندگی شان ادامه بدهند.

 

خانواده‌‌های افغانستانی داشتن فرزندی با هویت جنسی متفاوت را ننگ بزرگی برای خودشان میدانند. این حباب ننگ و غیرت، باعث شده است که  ترنسجندرها در افغانستان، در انزوا نگه داشته شوند.

 

بیشتر این افراد از سوی خانواده خود طرد شده و به شهرها پناه می‌برند و زندگی گروهی باهم دارند و در شهرهای بزرگ با رقصیدن در محافل‌ عروسی و یا حتی در محفل‌های خصوصی مانند محافل بچه بازی، امرار معاش می‌کنند.


 

آن‌ها می‌رقصند تا پول به دست بیاورند. البته در میان ترنسجندرها یک عده‌ی شان که حالا سن شان بالا رفته و دیگر در محافل رقص کسی به انها توجه نمیکنند ، مسؤولیت تنظیم و فرستادن ترنسجندرهای جوان را به مجالس برای رقص و حتی سکس در قبال پول به عهده می‌گیرد.

 

متاسفاته در قانون افغانستان جنسیت انسان ها تنها به مذکر و مونث خلاصه می شود. و در افغانستان مسائل مربوط به تراجنسیتی ها همانند مسئله همجنسگرایی تابو و خلاف اسلام است و محازات تعیین میشود. و حمایتی قانونی در عمل ندارند.

ترنسجندرها با مشکلات اجتماعی زیادی مواجه هستند، از خشونت های خانوادگی گرفته، تا آزار و اذیت جنسی توسط پلیس و جامعه و حتی قتل.



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر